182x156 rotex splitROTEX® KTR S-H met SPLIT-naven

  • Bouwwijze S-H met SPLIT-naven
  • Eenvoudige de-/montage middels 4 bouten
  • Centrering van beide naafhelften vindt plaats door de breukvlakken
  • Voor het monteren hoeven de te koppelen delen niet verplaatst te worden
  • Materiaal: gietijzer
  • Bijzonder geschikt voor kleine inbouwruimten
  • Maatboring volgens ISO-tolerantie H7, spiebanen volgens DIN 6885/ 1

De naven van Rotex S-H worden als gebruikelijk uit gietijzer vervaardigd. Daarna worden ze machinaal door "cracken" gesplitst en bij voor montage weer vastgeschroefd. Men moet er alleen opletten dat de naafdelen onderling niet uitwisselbaar zijn. De koppeling wordt door dit breukvlak niet zwakker.

-PUR® - Het nieuwe hart van de ROTEX®Explosion-proof useIn het voorjaar van 1966 heeft het Deutsche Patentamt het "Warenzeichen" verleend aan KTR Kupplungstechnik GmbH voor de ROTEX® - askoppeling. Hiermee was het startsein gegeven voor een succes-verhaal, want vandaag de dag behoort de ROTEX® tot de bekendste koppelingreeks van KTR Kupplungstechnik GmbH.De opbouw van de ROTEX® is heel eenvoudig: tussen twee bewerkte naaf-delen, die klauwvormig in elkaar grijpen, bevindt zich een ééndelige elastomeer tandkrans met axiaal bolvormige evolvent-vertanding. Zo ontstaat een axiaal steekbare, compacte en montagevriendelijke, elastische as-koppeling, die niet alleen uitlijnfouten compenseert, maar op grond van haar zeer goede dempingseigenschappen ook de levensduur van de totale aandrijving verhoogd.De ROTEX® verspreidde zich snel, vooral bij pompaandrijvingen en motor-tandwielkast-combinaties voor de machinebouw en er ontstonden varianten als bijv. dubbelcardanische uitvoeringen, die ook grote uitlijnfouten compenseren. In 1985 vond een cruciale ontwikkeling plaats: KTR presenteerde de spelingvrije ROTEX® GS die zich door een elastomeer-tandkrans, onder voorspanning geplaatst, en nauwkeurig bewerkte koppelingsnaven kenmerkt. Hierdoor kreeg het ROTEX® principe nieuwe toepassingen als bijvoorbeeld in de snel lopende servo-aandrijvingen alsook in de totale meet- en regeltechniek. In de bouwvorm ROTEX® GS...P met geïntegreerd spansysteem wordt ze overeenkomstig DIN 69002 ook in de hoofdasaandrijvingen van bewerkingsmachines ingezet.Ondertussen is de ROTEX® wereldwijd een succes-model, die in talrijke varianten leverbaar is. Hierbij horen combinaties met overbelastingsystemen en verschillende (gedeelde) naaf-uitvoeringen die het mogelijk maken de complete koppelingen te vervangen zonder verplaatsing van aangrenzende componenten als motor en pomp.ROTEX 19, ROTEX 24, ROTEX 28, ROTEX 38, ROTEX 42, ROTEX 48, ROTEX 55, ROTEX 65, ROTEX 75, ROTEX 90, ROTEX 100, ROTEX 110, ROTEX 125, ROTEX 140, ROTEX 160, ROTEX 180AFN, A-H, BFN, CF, CFN, DF, DFN, DKM, ZS-DKM-H, ZR, ZWN, SD, BTAN, SBAN, klemnaaf, dubbel Cardanisch, S-H Split

 

Social Share: